Tekenbeet

INFORMATIE OVER DE TEEK EN DE TEKENBEET:

Steeds vaker zijn er verontrustende berichten over de teek, een minuscuul beestje dat leeft van bloed en onder meer de ziekte van Lyme kan overdragen. Hun aantal groeit en de gevolgen van een beet kunnen groot zijn. Hoe houden we ze van ons van het lijf?

Controleer jezelf altijd op teken als je in de natuur bent geweest. Dan kun je ze zo snel mogelijk weghalen, als je toch gebeten bent. Dat verkleint het risico op een zogeheten tekenbeetziekte.

Want het klopt dat er meer teken zijn dan jaren geleden. Dat komt onder meer door de klimaatverandering. De beestjes zijn actief boven de 5 tot 10 graden, dus door de hogere temperaturen begint het tekenseizoen eerder en eindigt het later.

De meeste mensen lopen een beet op van maart tot en met oktober. De piek van het tekenseizoen is in juni en juli. Kinderen en 50-plussers lopen het vaakst een tekenbeet op omdat zij meer buiten zijn.

20% van de teken in Nederland is besmet met de Borrelia-bacterie die Lyme kan veroorzaken. Er zijn grote verschillen: op sommige plekken is de helft van de teken besmet, op andere bijna geen enkele. Ongeveer 33 % van de teken in Nederland draagt andere bacteriën, virussen en parasieten bij zich dan de Borrelia-bacterie.
Na de beet van een teek die een ziekteverwekker bij zich draagt, is de kans dat hij die overdraagt 3 tot 4%.

EEN TEKENBEET VOORKOMEN IS BETER:
Draag daarom tijdens uitjes in de natuur dichte schoenen, lange mouwen en een lange broek. Smeer de blote huid in met een insectenmiddel dat DEET bevat.
Kijk goed uit bij het picknicken waar het kleed wordt weggelegd. Teken leven voornamelijk op de grond tot anderhalve meter hoogte, bijvoorbeeld in gras, varens, struiken en dorre bladeren.
Check uw lichaam en dat van (klein)kinderen na een bezoek aan bos, duin of tuin. Teken houden van warme, vochtige plekken zoals oksels, liezen, onder beha- of horlogebandjes en in de bilspleet.

KNIJP NOOIT IN DE TEEK EN BEWERK HEM NIET MET ALCOHOL OF ANDERE MIDDELTJES

STAP 1: Pak hem met een speciale tekenlepel, -tang of -lasso zo dicht mogelijk bij de kop en trek hem rustig uit de huid. Nooit erin knijpen en bewerk hem ook niet met alcohol of andere middeltjes. Dat vergroot het risico dat hij zijn (besmette) maaginhoud loost.
STAP 2: noteer in de agenda wanneer, waar en waar op de huid de teek zat. Zet desnoods een kring om de plek op de huid.
STAP 3: Wees tot 3 maanden na de beet alert op symptomen zoals een rode ring of vlek en griepachtige verschijnselen ( koorts, hoofd- en gewrichtspijn). Ga bij klachten naar de huisarts. Helpt de voorgeschreven behandeling niet, overleg dan of een doorverwijzing naar een lymepoli of het Lyme Expertisecentrum in het Radboudumc of het Amsterdam UMC nodig is (alleen bij langdurige ziekte van Lyme)

Meer weten: Kijk op tekenbeetziekten.nl, expertisecentrumlyme.nl/feit-of-fabel, lymevereniging.nl, rivm.nl/ziekte-van-lyme.

Bron: Libelle 15 2 t/m 8 april 2020